Denne utgaven setter et spesielt fokus på Joar Nangos nomadiske arkitekturbibliotek «Girjegumpi». Les blant annet hva Nango selv har å fortelle i intervjuet skrevet av Hanne Hammer Stien. I tillegg blir vi kjent med en av Nangos mest sentrale samarbeidspartnere, kunstner og duojar Katarina Spik Skum, som i samtale med Mathias Danbolt forteller om sin tradisjonsutvidende praksis. Kunsthåndverks redaktør Hilde Sørstrøm har snakket med kunsthistoriker Katrine Rugeldal som forsker på «Girjegumpi» som en del av sitt doktorgradsprosjekt. Fokusdelen inneholder dessuten Carina E. Beddaris anmeldelse av «Girjegumpi – versjon 2024» i Bådåddjo/ Buvvda Musea 2024 (Bymuseet i Bodø), et essay skrevet av Sofia Singler som er arkitekt og assisterende professor i arkitektur ved St. Johns College i Storbritannia, og en samtale mellom den samiske arkitekten Jenni Hakovirta og Rafico Ruiz, assisterende forskningsdirektør ved Canadian Center for Architecture CCA i Tiohtià:ke/Mooniy- ang/Montréal. Ruiz og Hakovirta diskuterer blant annet møtet mellom arkitektur og duodji i «Girjegumpi» og hvorfor prosjektet er så radikalt.
Utenom fokusdelen inneholder årets siste utgave også et intervju med kunstner Gabriel Johann Kvendseth som forteller om egen kunstpraksis og utstillingen HUL / HELLIG på Kristiansund Kunsthall. I tillegg har vi satt kunstkritikerne Carina Beddari, Tuva Mossin og Eline Bjerkan til å anmelde utstillingene «Alia Farid: Bneid Al Gar» på Henie Onstad Kunstsenter, «BRANN: Irene Nordli & Jenny Mäki» på Kraft i Bergen og Norske Kunsthåndverkeres «Årsutstillingen 2024» på K-U-K i Trondheim.