Se Kunst Magasin er et tidsskrift for kritisk refleksjon, kunnskap og faglig debatt om den profesjonelle kunstscenen i nord. Tidsskriftet følger det visuelle kunstfeltet fra Kirkenes i nord-øst til Helgelandskysten i sør, og publiserer kunstkritikk, reportasjer, artikler og intervjuer skrevet av frilans skribenter, kunstkritikere og journalister med kunstfaglig kompetanse bosatt i nord.

Redaksjonen er basert i Bodø. Eier og utgiver er SE KUNST i Nord-Norge. Tidsskriftet er medlem av Norsk Tidsskriftforening og støttet av Stiftelsen Fritt Ord. Se Kunst Magasin kommer ut fire ganger i året.

Les nettsaker på www.sekunst.no/SeKunstMagasin

Se Kunst Magasin 01/2022

105 kr

I denne utgaven av Se Kunst Magasin kan du lese om bekymringen til Árran Lulesamisk senter om lite eller manglende midler til de samiske institusjonene i Nordland for å forvalte samlinger av samisk samtidskunst. De har fått donert 15.000 kunstverk av den samiske kunstneren Hans Ragnar Mathisen, men mangler visningsrom og fast bevilgning for å forvalte og formidle kunstsamlingen. Øystein Voll har konfrontert både Sametinget og Nordland fylkeskommune om situasjonen. Inger Emilie Solheim undrer seg i sin kritikk av «Stimuli 5» hvorfor ikke Nordnorsk Kunstmuseum benyttet sine stimuleringsmidler til å øke betraktelig kvinneandel av kunstinnkjøp under Koronapandemien? Hanna Horsberg Hansen har skrevet om kunstnerskapet til den nylig avdøde samiske kunstneren Aage Gaup, som siden 1970-tallet formidlet politiske budskap med sin kunst. Kunstkritiker Øystein Voll synes Marianne Bjørnmyrs utstilling «Epitaph» i Stormen kunst/dájdda er en sakral opplevelse. Der gjenskapte tapte artefakter skaper en spenning mellom tid og rom; fra maya- og azteckulturer i Sør-Amerika til rydningssamer i Nord-Norge. I utstillingen «Kamppailu / Fight» løfter Lappland Kunstnerforbund frem unge kvenske kunstnere, og setter en mer inkluderende kuratorisk praksis på agendaen. Gyrid Øyen har snakket med kuratorgruppen forankringen av utstilling i det kvenske miljøet. Les også intervjuet med den utstillingsaktuelle Tromsøkunstneren Marsil Andelov Al-Mahamid som bruker broderi til å sette fokus på historisk minne og integrering.

7 på lager

Kjøp tidligere utgaver

Andre likte også…

Meny