Er det mulig å høre gresshoppemusikken uten å høre gresshoppene? spør Eivind Buene i sitt essay, Variasjoner, der han skriver om lytting i ulike situasjoner. Lytting er evnen til å utskille nyanser i det man hører, å lytte er å forholde seg oppmerksomt til lyd. Har vi i vår tid mistet evnen til å lytte? «Vi er ikke lenger – og det er faktisk lenge siden vi sluttet å være – et auditivt samfunn, et samfunn som hovedsakelig kommuniserer ved å lytte,» skriver Karlheinz Stockhausen i en tekst fra 1971. I denne utgaven av Beijing Trondheim har vi ønsket å gå forholdet mellom lyd og ord nærmere etter i sømmene. Hvordan skrive om lyd uten å henfalle til rene onomatopoetiske øvelser? Hvordan beskrive dette som vibrerer mot trommehinnene våre og la det komme til uttrykk gjennom stille skrift? Les om litterære motiver hos Motorpsycho, poppoeten Brandon Brown, Ulf Risnes’ kriminelle fortid, punkbandet Blomst, Talking Heads og dadaismen, japansk støymusikk, samt våre fem nydelige debutanter.
Navigasjon