I Terje Dragseths prosadikt åpenbares glimt av noe fremmed i det hverdagslige. En epifani (av gresk epifaneia, ‘åpenbaring’) betegnet i antikken gudenes tilsynekomst på scenen.
“Løvetannens krone, en imitert sol av fotosyntese, henger lysende gult over murstein kantet mot sykkelstien som strekker seg fra bussholdeplassen og inn mot sentrum seks kilometer lenger nede i dalen. En håndfull grus har samla seg inn mot murkanten akkurat der hvor løvetannen henger, og i skarpe lysglimt reflekteres den oppadgående sola i det som ser ut som høye tinder av krystall i et lite rike for seg.”
Skrevet om Epfanier (2017):
«Poeten fryser hverdagens film. Tekstene blir stillfotos eller stilleben fulle av nyanser og detaljer, og leseren fristes til videre fabulering.» -Arne Hugo Stølan, årets beste diktbøker, VG
«[D]et trivielle, det hverdagslige, det banale og det gjenkjennelige får et streif av noe mer, av noe som i min verden nærmer seg Det hellige.» -Emil Otto Syvertsen, Fædrelandsvennen
«Kollisjonen mellom den opphøyde forventning og alminnelighetene som tekstene beskriver, ga en underlig og fin effekt: En magisk materialisme.» -Morgenbladets anbefalinger.
SPAREBLUSS er en interdisiplinær publikasjons serien redigert av Jan Freuchen og Sigurd Tenningen. Serien er formgitt av Andreas Töpfer og består av oversatte og nyskrevne tekster, samt rene visuelle utgivelser.