I denne utgaven av Norsk Shakespeare Tidsskrift kan du blant annet lese:
«Tid for forandring»:
#metoo-kampanjen har truffet en nerve. Nå er det opp til oss hvordan vi forvalter ringvirkningene av den. Tiden er inne for selvransakelse og samtaler om nye veier fremover, skriver skuespiller Linn Bjørnvik Grøder.
«Ellinors vise»:
Kommentar til #metoo-kampanjen av skuespiller Torbjørn Eriksen.
«Imhofs knyttneve»:
(Venezia): Anne Imhofs Faust ser ut som den er blitt til i et rent anfall av Zeitgeist, skriver Vibeke Tandberg.
«Milo Raus revolusjons-diskurs»
EN TEATER og DIGITAL REPRISE: Med teaterstykket LENIN, forbinder regissør Milo Rau jubileet for den russiske revolusjon med det globale ubehaget hundre år etterpå. Forestillingen LENIN strømmes fra Schabühne tirsdag 1. desember (og kan sees mellom 18.00 til midnatt med engelsk teksting). I kommende utgave av Norsk Shakespearetidsskrift, nr 4 2020, publiserer vi et eksklusivt intervju med hovedrolleinnehaver Ursina Lardi, som forteller om valget med å la LENIN bli spilt av en kvinne, og hvordan hun tilnærmet seg dette ikonet.
ANMELDELSER:
Ina Voigt: Am Königsweg av Elfriede Jelinek, Hamburg
Therese Bjørneboe: Nichts von mir av Arne Lygre, Berliner Ensemble
Roland Lysell: Vem är rädd för Virginia Woolf? Stockholm Stadsteater
Birgitta Haglund:
Tidningshuset som Gud glömde, Göteborg
Roland Lysell: Romeo och Julia, Helsingborg
Lillian Bikset: Oslo, London
Elin Lindberg: THE HUM, Rom for dans
Hedda Fredly: Piece for Person and Ghetto Blaster, Black Box teater
Elin Lindberg: Gjengangere, Riksteatret
Elin Lindberg: Historie om et ekteskap, Brageteatret
Eline Bjerkan: Glassmenasjeriet, Trøndelag teater
Lisbeth P. Wærp: Sønnen, Hålogaland Teater
Frode Helland: Nils Klims reise til underverdenen, Torshovteatret
Therese Bjørneboe: Det gode mennesket fra Sezuan, Den Nationale Scene
Karen Frøsland Nystøyl: Vildanden, Trøndelag Teater
Frode Helland: Hedda Gabler, Teater Ibsen